Saturday 10 September 2011

Tingkatan 6!!!!

Salam.....
Nak cerita pasal kenangan ini banyak yang Mar dah lupa... Mungkin sebab hentakan kat kepala akibat jatuh....
Habis jak SPM Mar mohon matrikulasi sementara menunggu keputusan matrik aku pergi ke Selangor kerja.. Pengalaman pertama kerja memang memenatkan suda lah di negeri orang nasib baik kawan sekerja banyak dari Sabah ala kerja kilang jak lah bukan kerja profesional pun. Tapi kawan sekerja semua lelaki tapi nasib aku mang baik sebab semua itu kawan abang aku jadi tidak jadi masalah lah segala keselamatan aku jadi tanggungjawab mereka hehehehe... Tidak sampai sebulan kerja stok yang kami buat habis tempahan jadi aku pun berhenti.. Lepas dari itu aku cari kerja lain pula tapi Mar bukan nak cerita pasal itu Mar nak cerita kenangan cerita masa tingkatan 6... kerja punya kerja aku terlupa untuk isi permohonan ke ipt mahupun politeknik.. keluar jak keputusan matrikulasi aku tidak tercalon sedih nya.... aku nak mohon yang lain pun tidak sempat dah terpaksa lah aku terima masuk tingkatan 6..

Aku dapat tingkatan 6 di sekolah menengah Teknik Likas Kota Kinabalu jurusan kemanusiaan tapi aku sekolah hanya seminggu jak terus aku minta pindah sebab jauh dari kawasan rumah susah nak pulang kalau cuti sekolah.. Masa seminggu sekolah di Likas banyak juga pengalaman aku pergi ke sekolah sendiri masa itu aku tidak ingat lagi di mana jalan nya... sebab masa mendaftar aku di teman oleh kakak angkat ku nasib baik aku ingat jambatan berdekatan dengan kawasan sekolah itu, aku pun turun lah sampai di sekolah pusing satu bangunan mencari kelas... pusing punya pusing akhirnya aku jumpa kawan yang sama kelas dengan aku sama-samalah kami mencari kelas rupanya kelas itu dekat jak di situ punyalah jauh kami berpusing last-last kelas kami dalam perpustakaan.... Masa nak mohon pindah banyak pula urusan terpaksa lah urus sendiri sebab jauh dari ibu bapa yang selalu tolong uruskan jadi berdikarilah. Masa aku nak urus surat pindah nie aku jumpa dengan abang sepupu yang bekerja sebagai cikgu di bahagian sandakan tapi yang merisaukan aku di suruh tunggu dia di kawasan bandar Kota kinabalu... dah lah tempat tu besar boleh sesat aku.. tapi aku kuatkan juga lah pergi sendiri nasib baik tidak sesat.. Aku pun tunggu lah di tempat yang abang sepupu ku bagitahu tapi yang tidak bestnya dah lah penat berjalan datang pula penagih dadah yang tengah khayal adui takutnya lah... nasib lah banyak orang masa tu jadi dia tidak kacau juga lah....

Aku pun pindah lah ke sekolah yang dinama Sekolah Menengah Kebangsaan Segaliud, Sandakan... Di sini lah segala pahit dan manis ku sepanjang bergelar pra-U... Sekolah ini lah yang mengajar aku menjadi seorang yang berani, pandai memimpin dan banyak lagi pengetahuan yang ku dapat. Hari pertama di sekolah ini aaku di hanatr oleh bapa aku... sekali lagi dia sedih masa dia nak meninggalkan aku.. Hari pertama macam orang yang sesat pula aku tidak kenal sapa-sapa pun di situ hingga lah ada seorang datang tegur aku dan dia merupakan rakan sekelas ku... Jadi segalanya hanya brgantung dengan dia saja... Pada malamnya aku berkenalan dengan kawan-kawan yang lain mereka semua cakap aku budak "skema" sebab aku hanya diam jak dan tidak mesra dengan mereka... maklumlah hari pertama kan mestilah malu-malu... hehehhehe hari pertama aku masuk kelas aku berkenalan lagi dengan rakan yang lain... emmm malu sangat budak baru lah katakan.... emmm pada esoknya plak kami disuruh cat kelas adui belum belajar dah di suruh cat kelas...

sebulan aku sekolah di situ aku dah mula biasa dengan suasana kelas dan asrama tapi aku belum mesra lagi dengan cikgunya... kenangan yang aku sentiasa ingat bila aku di marah oleh cikgu sejarah fuuuhhhhh mang sedih lah sampai nangis... apa tidak sedih kita yang pelajar baru lagi dah dikena anti oleh cikgu sedih....sedihhh.. Nakal???? tidak aku bukan jenis yang nakal cuma kami di suruh buat pembentangan sejarah  secara kumpulan jadi aku berkumpulan dengan pelajar yang cikgu nie memang tidak suka... jadi aku secara otomatiknya di 'anti' lah juga adui sedih nie... aku mana lah tahu selepas kawan ku Ramlah bagitahu yang sebenar barulah aku tahu.... Dari situ lah aku selalu tersentuh setiap kali cikgu menyindir... selalu airmata nie mengalir... tapi kawan-kawan ku cakap sabar jak lah....Akhirnya pada hujung tahun enam rendah dia menjadi guru kelas ku pula adui takutnya... Tapi kira oklah dia jadi guru kelas ku sebab aku dapat tahu sikapnya yang sebenar... Biarpun dia garang tapi dia seorang yang penyayang....

Masa aku naik enam atas lagi banyak cabarannya... kami terpaksa menghadapi cikgu yang tidak suka dengan pelajar tingkatan enam... Selalu lah juga kami dengar sindiran dari cikgu-cikgu di sekolah tu tapi kami sabar jak... Walaupun di sindir tapi kami tidak menyimpan dalam hati sebab cikgu-cikgu yang selalu menyindir kami sering juga meminta tolong dengan kami... tu yang hairan tapi tidak apalah mereka cikgu sebagai pelajar kenalah hormat... banyak juga aktiviti yang kami kendalikan contohnya sambutan hari guru.. Yang tidak seronoknya dah lah kami yang kena kendalikan aktiviti nie banyak pula cikgu-cikgu yang tidak setuju sabar je lah.... Tidak cukup di sekolah kami  bagi pelajar asrama kena pula kendalikan aktiviti asrama maklumlah Mar nie salah seorang Exco asrama ... Jadi segala aktiviti di asrama atas bahu kami...

 
Video sempena sambutan Hari guru.....


 Beralih ke sekolah pula... Masa dalam kelas Mar selalu tidur, kalau tidak ada guru yang masuk mengajar di situ lah kelas di jadikan tempat tidur sampaikan ada seorang cikgu yang selalu ambil berat dengan kami masuk dan tegur sebab dah dekat nak exam STPM masih lagi tidak insaf kami nie... hehehhehe tapi Alhamdullilah ada juga kawan-kawan Mar yang dapat sambung ke peringkat degree jadi semua cikgu yang merasakan kami nie tidak layak untuk ke Universiti sekarang kami dah buktikan yang kami pun boleh pergi jauh walaupun tidak semuanya bernasib baik... kalau nak di ikutkan banyak lagi luahan Mar nie tapi nie blog khas untuk kenangan jak bukan untuk meluahkan perasaan....

Mar nak sambung kenagan Mar di sekolah nie.. Mar nie suka menyertai kawad kaki... Yang lucunya Masa pertandingan kawad kaki sempena minggu sukan sekolah Mar dan kawan-kawan dari kontinjen KRS di arahkan untuk menjalankan upacara menaik dan menurunkan bendera adui rekod pertama dalam sejarah segaliud pelajar perempuan yang menjalankan upacara tu, dah lelaki semua masih kecik lagi kami jak yang besar jadi kami lah yang di suruh....Nak di jadikan cerita banyak lah kesalahan yang kami buat semua tidak kena masa tu adui kena marah lagi... Hidup nie selalu kena marah kan... Tapi cikgu terima jak sebab kami kan perempuan pertama kali lagi tu, itu lah banyak yang salah... Tapi yang gembiranya kontijen kami juara kawad kaki....Tidak cukup di situ kami di hantar untuk menyertai pertandingan kawad kaki peringkat negeri Sabah aku jadi 'koman' yang tukang bagi arahan tue.... First time jadi koman hehhehehe banyak yang perlu di pelajari.. Aku di pilih pun sebab suara ku kuat lagi pun semua hormat dengan aku sebab aku di asrama jenis yang tegas tapi sebenarnya dalam hati ada taman....Mar hanya bertegas dalam hal-hal tertentu jak...

Sebelum STPM kelas kami adakan jamuan akhir tahun kami pun jemput lah semua guru Smk Segaliud... Masing-masing di berikan tugas dalam membuat persiapan jamuan.. Bagi pelajar asrama kami  hanya buat air jak lah... hehehhehehehe.... kalau bab jamuan nie semua pun suka kan dh lah makan percuma sedap plak tu...ada juga yang sempat tapau makanan....aku rindu dengan mereka... Biarpun aku hanya kenal mereka satu tahun setengah tapi bagi ku macam dah kenal bertahun-tahun.. Bila lah baru aku boleh jumpa mereka lagi.... Semoga satu hari nanti aku kan berjumpa dengan mereka semula....

Persiapan untuk jamuan... Sibuk jak lelaki nie!!!!!!

Peejarl dan Hazrena... Post maut time cuci pinggan!!!!!

Dua hari sebelum exam STPM.. Sempat lagi bergambar!!!!!!

Kawan-kawan tingkatan 6 Smk Segaliud!!!! Rindu dgn kamu smua

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang mencuci pinggan saat
matahari terpacak terik di kepala.....!!! Nasib baik kerjasama... Apa yg penting 'kerjasama'
kira oklah kan walaupun cuci pinggan menggunakan air panas... Air paip juga tapi panas

Oklah nie jak lah yang dapat Mar kongsi kan masa Mar tingkatan 6 bersama Ramlah,Mariana,Safienah, Fadila, Rafidah dan geng selalu kena marah hehehhehehehehe...jangan marah.....sekian...









No comments:

Post a Comment